Imagined worlds in text and image: Workshop with Nick Jeeves

“Imagine the ocean — and there you are!
You have not moved as these things move,
But you have travelled nonetheless.
Can you sense what power you possess?”
— Attrib. Hermes Trismegistus


“We all know that Art is not truth. Art is a lie that makes us realise truth, at least the truth that is given us to understand. The artist must know the manner whereby to convince others of the truthfulness of his lies.”
– Pablo Picasso
I
Considering these words, we may ask: What is a lie? What is a truth? And are these ideas polar opposites, or do they share a series of states, expressions and conditions held inside the imagination?

The first session with Nick introduces the diagram ‘The Taxonomy of Lies’, a model of the told universe. This diagram tries to draw some helpful lines between the kinds of lies we have to tell in order to express the kinds of truths we feel are important.

The seminar and workshop that follows will focus on how we feel about each of the ‘species’ within the taxonomy, and will allow the participants to decide which kind of lies they might like to tell.

 

II
“One of the things you do when you make a piece of art is you try to make the world you’d rather be in.”
— Brian Eno

“Art is a place in which we conduct experiments too dangerous for real life.”
— Brian Eno

 

Artists challenge the image of the world we live in by consciously expressing alternative visions. The resulting truths, held in our imaginations, inevitably draw the real world into sharper contrast, and help us to re-evaluate what we think is important.

The second session begins with the 18th century chapbook ‘The World Turned Upside-Down’, an illustration of a tradition that has found its own expression, in one form or another, in virtually every major culture.

The seminar and workshop that follows will focus on the social, cultural and artistic benefits of such an exercise, and will allow the participants to propose their own inversions of the world they live in.

 

III
“A man may, if he pleases, invent a little world of his own, with its own laws.”
— George MacDonald Fraser, A Dish of Orts

 

“If a little dreaming is dangerous, the cure for it is not to dream less but to dream more, to dream all the time.”
— Marcel Proust, In Search of Lost Time

 

Some people try to make their imagined worlds real by forming micro-nations.

The third session looks at some of these micro-nations, some of whom have even gone so far as to issue stamps, coins and passports.

The seminar and workshop that follows will focus on the value (or otherwise) of realising such spaces, and will allow the participants to declare the hotel a temporary micronation, with its own laws.

 


 

تصوير عوالم من وحي الخيال في نصوص وصور

1

تخيل المحيط – وها أنت هناك! لم تتحرك مع حركة هذه الأشياء، ولكنك سافرت بكل الأحوال. هل تشعر الآن ما هي القوة التي تملكها؟” – هرمس الهرامسة

نحن جميعاً نعلم أن الفن ليس هو الحقيقة. الفن هو كذبة تجعلنا نصل إلى الحقيقة، على الأقل تلك التي مُنحت لنا لكي نفهم. يجب أن يعلم الفنان الطريقة التي تمكنه من إقناع الآخرين بصدق كذباته.” – بابلو بيكاسو

بالنظر إلى هذه العبارات، يمكننا أن نسأل: ما هي الكذبة؟ وما هي الحقيقة؟ وهل هذه الأفكار هي أشبه بقطبين متناقضين أم أنهما يتشاركان بسلسلة من الحالات، والتعابير والظروف التي تسكن في خيالنا؟

تقدم الجلسة الأولى تصنيف أنواع الكذب، وهو نموذج عن الكون المحكيَ. يحاول هذا النموذج أن يرسم بعض الخطوط المفيدة بين أنواع الكذبات التي يتوجب علينا قولها من أجل التعبير عن أنماط من الحقيقة نشعر أنها مهمة.

تركز الندوة وورشة العمل التي تليها هذه الجلسة على شعورنا حول كل قسم يدخل في إطار هذا التصنيف، ويكون أمام المشاركين فرصة اختيار نوع الكذب الذي يمكن أن يرغبوا في قوله.

2

إن أحد الأشياء التي نقوم بها عندما نصنع عملاً فنيّاً هو محاولة صنع العالم الذي نفضل أن نكون به” – بريان إينو

الفن هو المكان الذي نقوم فيه بتجارب قد تكون خطرة جداً في الحياة الواقعية.” – بريان إينو

يتحدى الفنانون صورة العالم الذي نعيش به من خلال التعبير الواعي عن رؤى بديلة. وبشكل لا مفر منه، ترسم الحقائق الناتجة التي تسكن في مخيلتنا العالم الحقيقي بصورة أوضح، وتساعدنا على إعادة تقييم الأمور التي نعدَها مهمة فيه.

تبدأ الجلسة الثانية بكتاب من القرن الثامن عشر بعنوان The World Turned Upside Down”، وهو تصوير لتقليد له تعبيراته المختلفة في كل الثقافات المؤثرة في العالم.

تركز الندوة وورشة العمل التي تليها على الفوائد الاجتماعية، والثقافية والفنية لمثل هذه الممارسة، وتتيح للمشاركين فرصة اقتراح تصوراتهم الشخصية البديلة التي تتخيّل العالم الذي نعيش به بشكل معكوس.

3

يستطيع الإنسان، إن أراد، أن يخترع عالماً له وحده بقوانين خاصة به.” – جورج ماكدونالد فرايزر، من “A dish of Orts”

إن كان القليل من الحلم خطيراً، فالعلاج لا يكون بأن تقلل من الحلم، بل أن تحلم أكثر، أن تحلم طوال الوقت“. – مارسيل بروست، البحث عن الزمن الضائع “”In Search Of Lost Time

يحاول بعض الناس صنع عوالهم المتخيلة من خلال إنشاء وطن مصغّر لهم. تبحث الجلسة الثالثة في بعض النماذج لهذه الأوطان المصغرة الافتراضية والتي ذهب بعضها إلى حد إنشاء أختام، وعملات وجوازات سفر.

تركز الندوة وورشة العمل التي تليها على القيمة أو الجدوى من إنشاء مثل هذه المساحات، وتتيح للمشاركين فرصة إعلان الفندق وطن مصغّر مؤقت بقوانينه الخاصة.

 

Advertisements

Join the discussion

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: