2016 Curriculum المنهاج

‭)‬عدم) ‬التفكير‭ ‬والبحث (عن)‭:‬ حلقات‭ ‬دراسيّة‭ ‬حول‭ ‬النظريّة‭ ‬في‭ ‬الممارسات‭ ‬الإبداعيّة
مع أيفون بوخهايم

تتألف‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬من‭ ‬3‭ ‬جلسات‭ ‬مكثّفة‭ ‬تجرى‭ ‬على‭ ‬مدار‭ ‬عدّة‭ ‬أيّام،‭ ‬تستكشف‭ ‬كل‭ ‬من‭ ‬هذه‭ ‬الجلسات‭ ‬اعتبارات‭ ‬نظريّة‭ ‬مختلفة‭ ‬متعلّقة‭ ‬بالبرنامج‭ ‬وورشات‭ ‬العمل،‭ ‬وذلك‭ ‬بهدف‭ ‬إدامة‭ ‬وتطوير‭ ‬النقاشات‭ ‬المتعدّدة‭ ‬حول‭ ‬النظريّة‭ ‬في‭ ‬المجالات‭ ‬الإبداعيّة‭ ‬على‭ ‬مدار‭ ‬البرنامج،‭ ‬وذلك‭ ‬عبر‭ ‬دمج‭ ‬هذه‭ ‬الجلسات‭ ‬بورشات‭ ‬العمل‭ ‬الأخرى‭.‬

تركّز‭ ‬الجلسة‭ ‬الأولى‭ ‬على‭ ‬تساؤلات‭ ‬مثل‭: ‬ما‭ ‬هو‭ ‬البحث‭ ‬في‭ ‬السياق‭ ‬الفنّي؟‭ ‬ما‭ ‬هي‭ ‬مناهج‭ ‬البحث،‭ ‬وكيف‭ ‬ترتبط‭ ‬بتساؤلات‭ ‬البحث؟‭ ‬كيف‭ ‬تؤثّر‭ ‬طريقة‭ ‬واحدة‭ ‬للبحث‭ ‬على‭ ‬عمليّة‭ ‬الإبداع؟‭ ‬سنستكشف‭ ‬طريقة‭ ‬استعمال‭ ‬استراتيجيّات‭ ‬البحث‭ ‬في‭ ‬أعمالنا،‭ ‬والتفكير‭ ‬في‭ ‬الكيفيّة‭ ‬التي‭ ‬يمكننا‭ ‬فيها‭ ‬ترجمة‭ ‬الأفكار‭ ‬النظريّة‭ ‬إلى‭ ‬ممارسات‭ ‬عمليّة‭. ‬سننظر‭ ‬معاً‭ ‬إلى‭ ‬أساليب‭ ‬البحث‭ ‬التقليدي‭ ‬وكيف‭ ‬تختلف‭ ‬عن‭ ‬البحث‭ ‬البصري‭. ‬وبشكل‭ ‬عام،‭ ‬سنجرّب‭ ‬استراتيجيّات‭ ‬بحث‭ ‬مختلفة‭ ‬ونقيّم‭ ‬كيف‭ ‬يمكن‭ ‬تطبيقها‭ ‬على‭ ‬جوانب‭ ‬اجلسات‭ ‬الربيعب‭ ‬المختلفة‭.‬

ستركّز‭ ‬الجلستان‭ ‬الثانية‭ ‬والثالثة‭ ‬اللتان‭ ‬سترتبطان‭ ‬بورشة‭ ‬العمل‭ ‬التي‭ ‬تسبقهما‭ ‬مباشرة‭. ‬وفي‭ ‬الجلستين،‭ ‬سنقرأ‭ ‬نصوص‭ ‬نظريّة‭ ‬ونفكّر‭ ‬معاً‭ ‬في‭ ‬أفكار‭ ‬فلسفيّة‭ ‬أساسيّة‭. ‬ستمثّل‭ ‬أعمال‭ ‬هونغ‭-‬كاي‭ ‬وانغ‭ ‬حول‭ ‬الأصوات‭ ‬المهمشة‭ ‬نقطة‭ ‬بداية‭ ‬للنظر‭ ‬في‭ ‬فكرة‭ ‬السماعيات‭ ‬الحاضرة‭ ‬الغائبة،‭ ‬وما‭ ‬لا‭ ‬يمكن‭ ‬سماعه‭ ‬بينما‭ ‬صداه‭ ‬لا‭ ‬يزال‭ ‬يتردد‭ ‬في‭ ‬حياتنا‭ ‬السياسيّة‭ ‬والاجتماعيّة‭. ‬سنقوم‭ ‬بصياغة‭ ‬أسئلة‭ ‬البحث‭ ‬المصمّمة‭ ‬لتوضيح‭ ‬ذلك،‭ ‬ونحاول‭ ‬ربط‭ ‬المفاهيم‭ ‬لإيجاد‭ ‬الأجوبة‭ ‬عبر‭ ‬قراءة‭ ‬ونقاش‭ ‬أعمال‭ ‬فلسفيّة‭ ‬حول‭ ‬الموضوع‭.‬

وفي‭ ‬الجلسة‭ ‬الثالثة،‭ ‬سنتأمّل‭ ‬في‭ ‬أعمال‭ ‬باباك‭ ‬هاشمي‭-‬نزاد‭ ‬حول‭ ‬تعقيد‭ ‬المساحات‭ ‬الحضريّة‭ ‬وكيف‭ ‬تؤثّر‭ ‬على‭ ‬سلوكيّاتنا‭. ‬سنكتشف‭ ‬ماذا‭ ‬يعنيه‭ ‬أن‭ ‬نتجرّد‭ ‬من‭ ‬ألفتنا،‭ ‬وكيف‭ ‬يمكن‭ ‬تطبيق‭ ‬المفهوم‭ ‬على‭ ‬حالات‭ ‬واهتمامات‭ ‬أخرى‭. ‬وكما‭ ‬في‭ ‬الجلسة‭ ‬الثانية،‭ ‬سنتعلّم،‭ ‬في‭ ‬نهاية‭ ‬المطاف،‭ ‬كيفيّة‭ ‬استعمال‭ ‬أعمال‭ ‬الممارسين‭ ‬الفنيين‭ ‬الأخرى‭ ‬كنقطة‭ ‬بداية‭ ‬للتفكير‭ ‬الناقد‭ ‬حول‭ ‬أعمالنا‭ ‬الخاصّة‭.‬

(Un)think (Re)search: Seminars On Theory In Creative Practices
with Yvonne Buccheim

The workshop consists of three intensive multi-day sessions, each exploring different theoretical considerations related to the ongoing program and workshops. The goal is, by interweaving these seminars with the other workshops, to sustain and develop various conversations regarding theory in the creative fields over the course of the program.

The first seminar will focus on such questions as: What is research in an artistic context? What are research methods, and how are they related to research questions? How does the way one formulates research questions bear on the creative process? We will explore how to use research strategies in our work and think about how to translate theoretical ideas into practice. We will look at how conventional research is undertaken and how it differs from visual research. Overall, we will experiment with different research strategies and evaluate how they might be applied to different aspects of the Spring Sessions program.

The second and third seminars will be more focused, with each relating directly to the workshop they immediately precede. In both, we will read theoretical texts and think through more basic philosophical ideas. Hong-Kai Wang’s work on neglected sounds will serve as a prompt for us to consider the notion of auditory present-absences—i.e. what cannot be heard but nonetheless continues to resonate in our political and social lives. We will formulate research questions designed to clarify this and related concepts and try to find answers by reading and discussing philosophical work on the topic.

Our last seminar will reflect on Bahbak Hashemi-Nezhad’s work on the complexity of urban spaces and how they affect our behaviour. We will explore what it means to defamiliarise oneself and how the concept can be applied to other situations and concerns. As with the second seminar, we will ultimately be learning how to use other practitioners’ work as a starting point for thinking critically about our own.

ورشة‭ ‬الكتابة
مع ياسر العمد

تساعد‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬هذه‭ ‬على‭ ‬اتّخاذ‭ ‬القرار‭ ‬حول‭ ‬أي‭ ‬من‭ ‬الكتّاب‭ ‬أنت‭: ‬سواءً‭ ‬كنت‭ ‬تكتب‭/‬ين‭ ‬كوسيلة‭ ‬للتعبير‭ ‬الإبداعي،‭ ‬أو‭ ‬كوسيلة‭ ‬لتقديم‭ ‬تعابيرك‭ ‬الإبداعيّة‭ ‬الأخرى،‭ ‬وتطوير‭ ‬صوتك‭ ‬الأدبي‭ ‬الخاص‭ ‬الذي‭ ‬يعبّر‭ ‬عنك‭ ‬بأفضل‭ ‬طريقة‭ ‬في‭ ‬هذا‭ ‬المجال‭. ‬

ستركّز‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬على‭ ‬جانبين‭ ‬أساسيين‭: ‬الأوّل‭ ‬حول‭ ‬أشكال‭ ‬التعبير‭ ‬والتأويل‭ ‬الذاتي‭ ‬الذي‭ ‬عادةً‭ ‬ما‭ ‬تـ‭/‬يمارسه‭ ‬العاملات‭ ‬والعاملين‭ ‬الثقافيّات‭: ‬السير‭ ‬الفنيّة،‭ ‬نص‭ ‬الفنان،‭ ‬ووصف‭ ‬المشروع‭. ‬بينما‭ ‬في‭ ‬جانبها‭ ‬الثاني،‭ ‬ستركّز‭ ‬الورشة‭ ‬على‭ ‬الأنواع‭ ‬الوصفيّة‭ ‬والتوثيقيّة‭ ‬العديدة‭ ‬المعنيّة‭ ‬بإنتاج‭ ‬مشروع‭ ‬امتاحف‭ ‬عمّانب،‭ ‬وهو‭ ‬مشروع‭ ‬بحثي‭ ‬وأرشفي‭ ‬ودليل‭ ‬متعدّد‭ ‬الأوجه‭ ‬سيتم‭ ‬نشره‭ ‬خلال‭ ‬البرنامج‭. ‬ستتراوح‭ ‬تطبيقات‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬بين‭ ‬هذين‭ ‬الجانبين‭ ‬المصمّمين‭ ‬أصلاً‭ ‬للسماح‭ ‬بالاستفادة‭ ‬والتأثير‭ ‬من‭ ‬كليهما‭ ‬على‭ ‬الآخر‭ ‬لإغنائه،‭ ‬وتطوير‭ ‬الصوت‭ ‬الأدبي‭ ‬الخاص‭ ‬بالمشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬مع‭ ‬المرونة‭ ‬الكافية‭ ‬للتنقّل‭ ‬بين‭ ‬هذه‭ ‬الجوانب‭.‬

ستخاطب‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬العمليّة‭ ‬الكتابيّة‭ ‬كممارسة‭ ‬تستلزم‭ ‬مجموعة‭ ‬واسعة‭ ‬من‭ ‬المهارات‭ ‬المتميّزة،‭ ‬لكن‭ ‬المتعاضدة‭: ‬ابتداءً‭ ‬من‭ ‬البحث‭ ‬وكتابة‭ ‬المسودّات‭ ‬إلى‭ ‬التحرير‭ ‬والترجمة‭. ‬آخذين‭ ‬هذه‭ ‬المراحل‭ ‬بعين‭ ‬الاعتبار‭ ‬عند‭ ‬ورودها،‭ ‬ليتنقل‭ ‬التركيز‭ ‬بين‭ ‬العمل‭ ‬الجماعي‭ ‬والفردي‭. ‬يمكن‭ ‬للمشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬اختيار‭ ‬الكتابة‭ ‬باللغتين‭ ‬العربيّة‭ ‬أو‭ ‬الإنجليزيّة‭.‬

Writing Workshop
with Yaser Amad

The workshop aims to help you decide on the sort of writer you are—whether you write as your primary means of creative expression or as a means of presenting your other creative expressions—and develop the literary voice that best serves you in that capacity.

The workshop will have two overarching focuses. The first will be on the sorts of self-presentation and interpretation that creative practitioners regularly practice: bios, artist statements and project descriptions. The second will be on the broad range of descriptive, documentary and essayistic genres involved in producing the Museums of Amman Project (MoAP), a multifaceted research archive and guide to be published over the course of the program. Sessions will alternate between these two focuses and are designed to allow lessons from one to enrich the other, developing participants’ literary voices and flexibility along both lines.

The workshop will address the writing process as a practice entailing a wide variety of distinct but mutually reinforcing skills—from research and drafting to editing and translation. We will consider them all in turn, shifting emphasis both as a group and on a one-to-one basis. The workshop will accommodate writing in either Arabic or English.

مشروع‭ ‬متاحف‭ ‬عمّان

مشروع‭ ‬متاحف‭ ‬عمّان‭ ‬دليل‭ ‬ميداني‭ ‬بحثي‭ ‬وأرشفي‭ ‬إلكتروني‭ ‬لمتاحف‭ ‬عمّان‭. ‬يسعى‭ ‬المشروع‭ ‬لتوثيق‭ ‬حالة‭ ‬متاحف‭ ‬المدينة‭ ‬العديدة‭ ‬والمختلفة،‭ ‬موفّراً‭ ‬المعلومات‭ ‬الأساسيّة‭ ‬لكل‭ ‬منها،‭ ‬ووصف‭ ‬تجربة‭ ‬المتاحف‭ ‬الفرديّة‭ ‬والجمعيّة‭. ‬بينما‭ ‬يكمن‭ ‬الهدف‭ ‬الأكبر‭ ‬في‭ ‬شمل‭ ‬وحتّى‭ ‬تجاوز‭ ‬أسباب‭ ‬إقامة‭ ‬المتاحف‭ ‬الفرديّة‭ ‬ونواياها‭ ‬بهدف‭ ‬استكشاف‭ ‬معنى‭ ‬التراث‭ ‬والنظرة‭ ‬الذاتيّة‭ ‬الثقافيّة‭ ‬التي‭ ‬تنطوي‭ ‬عليها‭ ‬المتاحف‭ ‬ككتلة‭ ‬واحدة‭. ‬الهدف‭ ‬هو‭ ‬موقع‭ ‬إلكتروني‭ ‬متعدّد‭ ‬الأوجه‭ ‬يمكن‭ ‬أن‭ ‬يلعب‭ ‬دور‭ ‬الدليل‭ ‬االسياحيب‭ ‬التقليدي‭ ‬عبر‭ ‬المواد‭ ‬المخصصة‭ ‬لكل‭ ‬متحف،‭ ‬متفكّراً‭ ‬في‭ ‬أغراض‭ ‬هذه‭ ‬المتاحف‭ ‬وتأثيراتها‭.‬

سيشمل‭ ‬الموقع‭ ‬الإلكتروني‭ ‬نظرة‭ ‬تاريخيّة‭ ‬عامة‭ ‬لمقالات‭ ‬علم‭ ‬المتاحف‭ ‬في‭ ‬عمّان،‭ ‬إطار‭ ‬زمني،‭ ‬خريطة‭ ‬للمدينة،‭ ‬قائمة‭ ‬بمتاحف‭ ‬المدينة،‭ ‬قائمة‭ ‬بالمصادر‭ ‬ذات‭ ‬الصلة،‭ ‬معلومات‭ ‬حول‭ ‬الشخصيّات‭ ‬الرئيسيّة،‭ ‬عرض‭ ‬لأنظمة‭ ‬التشغيل‭ ‬الإداريّة،‭ ‬إضافة‭ ‬إلى‭ ‬مواد‭ ‬عن‭ ‬كل‭ ‬متحف‭ ‬تتكوّن‭ ‬من‭ ‬خرائط‭ ‬وخطط‭ ‬معماريّة،‭ ‬وجدول‭ ‬للمعلومات‭ ‬الأساسيّة‭ (‬مثل‭ ‬سنة‭ ‬التأسيس‭ ‬وعدد‭ ‬الزوّار‭ ‬وفريق‭ ‬العمل‭ ‬والمعروضات‭ ‬البارزة‭ ‬وغيرها‭)‬،‭ ‬وصور‭ ‬فوتوغرافيّة‭ ‬وخلفيّات‭ ‬تاريخيّة‭ ‬ومعلومات‭ ‬حول‭ ‬الشخصيّات‭ ‬البارزة‭ ‬ومقالات‭ ‬مختلفة‭ ‬ومواد‭ ‬مرفوعة‭.‬

سيقوم‭ ‬مشروع‭ ‬اجلسات‭ ‬الربيعب‭ ‬بإطلاق‭ ‬امتاحف‭ ‬عمّانب،‭ ‬بعد‭ ‬تطويره‭ ‬ونشره‭ ‬خلال‭ ‬برنامج‭ ‬العام‭ ‬2016،‭ ‬كمنصّة‭ ‬مستقّلة‭ ‬تدفع‭ ‬إلى‭ ‬التوسّع‭ ‬في‭ ‬عمق‭ ‬البحث‭ ‬ونطاقه‭. ‬بمعنى‭ ‬آخر،‭ ‬يكمن‭ ‬الهدف‭ ‬في‭ ‬إنتاج‭ ‬لمحة‭ ‬عن‭ ‬متاحف‭ ‬عمّان‭ ‬في‭ ‬عصر‭ ‬المطبوعات،‭ ‬لكن‭ ‬بأدوات‭ ‬بحثيّة‭ ‬متطوّرة‭ ‬يمكن‭ ‬اعتبارها‭ ‬أساساً‭ ‬للنقاش‭ ‬المستقبلي‭ ‬حول‭ ‬علم‭ ‬المتاحف‭ ‬الأردنيّ‭.‬

سيتم‭ ‬تيسير‭ ‬العمل‭ ‬على‭ ‬المشروع‭ ‬خلال‭ ‬البرنامج‭ ‬عبر‭ ‬ورشات‭ ‬عمل‭ ‬التصوير‭ ‬الفوتوغرافي‭ ‬والكتابة،‭ ‬على‭ ‬أن‭ ‬يتم‭ ‬تنظيم‭ ‬نقاشات‭ ‬أخرى‭ ‬إن‭ ‬دعت‭ ‬الحاجة‭.‬

The Museums of Amman Project (MoAP)

The Museums of Amman Project (MoAP) is a web-based research archive and field guide to the museums of Amman. The project seeks to document the current state of the city’s surprisingly many and varied museums, make available the basic and definitive facts about each, and describe the experience of the museums both individually and collectively. The larger goal is to include but move beyond generic accounts of the individual museums and the intentions behind them in order to explore the sense of heritage and cultural self-presentation implied by the museums considered as a whole. The goal is a multifaceted website that can function simultaneously as a traditional “tourist” guide via individual entries on each museum and a meditation on their common purposes and affects.

The website will consist of a historical overview of and various essays on museology in Amman; a timeline, city map, and typological catalogue of the city’s museums; a bibliography of relevant sources; information on key figures; a presentation of the operative governance systems; as well as individual entries on each museum. The individual entries will consist of contact information, maps and plans; a table of key facts (such as founding year, annual visitors, staff size, notable artifacts, etc.); commissioned photographs; historical background; information on key players; and various reflective essays and uploaded materials.

Developed and published over the course of 2016 program, Spring Sessions will launch MoAP as an independent platform geared toward expansion in terms of both depth and scope. The goal, in other words, is not to produce a snapshot of Amman’s museums at the time of publication, but an evolving research tool and backdrop for future conversations on Jordanian museology.

Work on the project will be facilitated over the course of the Fouad Elkoury’s Photography Workshop and Yaser Al Amad’s Writing Workshop, supplemented by ad hoc sessions to be organized as needed.

جلسات توجيهية

خلال‭ ‬البرنامج،‭ ‬ستقوم‭ ‬كل‭ ‬من‭ ‬رائد‭ ‬ابراهيم‭ ‬ونورة‭ ‬الخصاونة‭ ‬وتولين‭ ‬توق‭ ‬بتيسير‭ ‬جلسات‭ ‬توجيه‭ ‬مع‭ ‬المشاركات‭ ‬والمشاركين‭. ‬ستتفاعل‭ ‬القيّمتان‭ ‬والقيّم،‭ ‬كمجموعات‭ ‬وأفراد،‭ ‬نقديّاً‭ ‬مع‭ ‬المشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬بما‭ ‬يخصّ‭ ‬ممارساتهن‭/‬م‭ ‬الفنيّة،‭ ‬وستوفّر‭ ‬المساعدة‭ ‬لتطوير‭ ‬المشاريع‭ ‬الشخصيّة‭ ‬وإنتاجها‭.‬

Mentoring Sessions

Throughout the program, Raed Ibrahim, Noura Al Khasawneh and Toleen Touq will facilitate mentoring sessions with the participants. Working in groups and individually, the facilitators will critically engage with the participants about their artistic practice, and will assist them in developing their personal project into production.

ورشة‭ ‬التصوير‭ ‬الفوتوغرافي
مع فؤاد الخوري

سيتم‭ ‬تكريس‭ ‬ورشة‭ ‬التصوير‭ ‬التي‭ ‬يشرف‭ ‬عليها‭ ‬فؤاد‭ ‬الخوري‭ ‬لتوثيق‭ ‬متاحف‭ ‬عمّان،‭ ‬وإنتاج‭ ‬المحتوى‭ ‬الفوتوغرافي‭ ‬لمشروع‭ ‬امتاحف‭ ‬عمّانب‭. ‬سيوجّه‭ ‬الخوري‭ ‬المشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬في‭ ‬النواحي‭ ‬الجماليّة‭ ‬والعمليّة‭ ‬للتواصل‭ ‬عبر‭ ‬تصوير‭ ‬أماكن‭ ‬معيّنة‭. ‬ستساهم‭ ‬الورشة‭ ‬في‭ ‬مساعدة‭ ‬المشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬على‭ ‬تطوير‭ ‬تقنيّات‭ ‬لترجمة‭ ‬انطباعاتهن‭/‬م‭ ‬وآرائهن‭/‬م‭ ‬حول‭ ‬مثل‭ ‬هذه‭ ‬الأماكن‭- ‬في‭ ‬حالة‭ ‬متاحف‭ ‬عمّان‭- ‬إلى‭ ‬شكل‭ ‬بصري‭.‬

Photography Workshop
with Fouad Elkoury

Fouad Elkoury’s workshop will be dedicated to documenting the museums of Amman and producing the photographic component of the Museums of Amman Project (MoAP). Fouad will be mentoring participants on the practical and aesthetic aspects of communicating photographically about specific places. The workshop will help participants develop techniques for translating their impressions of and views on such places– in this case Amman’s museums—into visual form.

آذان من المستقبل
مع هونغ كاي وانغ

غالباً‭ ‬ما‭ ‬تنطوي‭ ‬عمليّة‭ ‬تجميع‭ ‬التاريخ‭ ‬على‭ ‬إهمال‭ ‬تواريخ‭ ‬بقدر‭ ‬ما‭ ‬جمعناه،‭ ‬لنخلق‭ ‬بذلك‭ ‬تاريخاً‭ ‬محذوفاً‭ ‬وصمتاً‭ ‬آتٍ‭ ‬من‭ ‬نفس‭ ‬المكان‭ ‬الذي‭ ‬ننجز‭ ‬فيه‭ ‬سرداً‭ ‬تاريخيّاً‭ ‬متماسكاً‭. ‬فماذا‭ ‬يحدث‭ ‬لتلك‭ ‬المحذوفات‭ ‬وذلك‭ ‬الصمت؟‭ ‬ماذا‭ ‬عن‭ ‬التواريخ‭ ‬والإنسانيّات‭ ‬التي‭ ‬تركناها‭ ‬جاهلين‭ ‬عنها؟‭ ‬كيف‭ ‬يمكننا‭ ‬استعادة‭ ‬مثل‭ ‬هذه‭ ‬الأصوات‭ ‬من‭ ‬الصمت‭ ‬المفروض‭ ‬عليها‭ ‬بالسرد‭ ‬التاريخي‭ ‬المهيمن؟‭ ‬كيف‭ ‬يمكننا‭ ‬العمل‭ ‬ضمن‭ ‬سياسات‭ ‬الإقصاء‭ ‬والإدماج‭ ‬التاريخي‭ ‬هذه؟

وباعتبار‭ ‬هذه‭ ‬التساؤلات‭ ‬وغيرها‭ ‬من‭ ‬الأسئلة‭ ‬المتعلّقة‭ ‬بها‭ ‬نقطة‭ ‬بداية،‭ ‬تحاول‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬التفكير‭ ‬عبر‭ ‬المواد‭ ‬والآيدولوجيّات‭ ‬الأساسيّة‭ ‬التي‭ ‬تحدّد‭ ‬نظرتنا‭ ‬والمفاهيم‭ ‬التاريخيّة‭ ‬لشارع‭ ‬الثقافة‭ ‬في‭ ‬الشميساني‭. ‬ستحاول‭ ‬ورشة‭ ‬العمل‭ ‬تقصّي‭ ‬أساليب‭ ‬أو‭ ‬ممارسات‭ ‬االاستماع‭ ‬معاًب‭ ‬المختلفة‭: ‬الحداد‭ ‬العام،‭ ‬طقوس‭ ‬السّلف،‭ ‬المهرجانات،‭ ‬الصلاة‭ ‬وغيرها،‭ ‬ووسائل‭ ‬تفحّص‭ ‬هذه‭ ‬النشاطات‭ ‬لآثارها‭ ‬التاريخيّة‭ ‬المخفيّة‭. ‬ستعمل‭ ‬المشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬معاً‭ ‬لتطوير‭ ‬سلسلة‭ ‬من‭ ‬سيناريوهات‭ ‬الوهميّة‭ ‬الهجينة‭ ‬وتأويلها‭ ‬نقديّاً‭.‬

وعبر‭ ‬السّماح‭ ‬لأنفسنا‭ ‬بالاستماع‭ ‬وتخمين‭ ‬الأصوات‭ ‬التي‭ ‬أسكتها‭ ‬الماضي،‭ ‬يمكننا‭ ‬الحفاظ‭ ‬على‭ ‬على‭ ‬سرديات‭ ‬تاريخيّة‭ ‬ومستقبل‭ ‬بديل‭ ‬ندركها‭ ‬عبر‭ ‬أشكال‭ ‬التضامن‭ ‬الأوسع‭ ‬والصلات‭ ‬غير‭ ‬المتوقّعة‭. ‬قد‭ ‬نساهم‭ ‬في‭ ‬تزوير‭ ‬أشكال‭ ‬المستقبل‭ ‬هذه‭ ‬عبر‭ ‬الطريقة‭ ‬التي‭ ‬نسمح‭ ‬بها‭ ‬للآخر‭ ‬أن‭ ‬يبلغنا‭ ‬بصوته،‭ ‬سواءً‭ ‬كان‭ ‬ذلك‭ ‬عن‭ ‬طريق‭ ‬أغنية‭ ‬أو‭ ‬كلمة‭ ‬أو‭ ‬صوت‭ ‬أو‭ ‬صمت‭.‬

Ears From The Future
with Hong-Kai Wang

Piecing together a history often entails leaving out as much as putting in, creating historical elisions and silences in the very act of crafting a coherent narrative. What happens to those elisions and silences, and what about the histories and humanities of which we are left unaware because of them? How can we recover such lost voices from the silence imposed on them by dominant narratives? How can we work with the politics of historical in/ex-clusion?

Taking these and related questions as points of departure, the workshop will attempt to think through the material and ideological biases that condition our perception and historical understanding of “Culture Street” in Shmeisani. The workshop will attempt to investigate various modes or practices of “listening together”—public mourning, ancestral ritual, carnival, prayer, and so on—and ways of examining such activities for their hidden historical implications. Participants will work together to develop a series of hybrid sonic scenarios and interpret them critically.

Allowing ourselves to hear and speculate on the past’s silenced voices enables us to perceive alternative histories and futures informed by broader solidarities and unexpected connections. Such futures might be forged by how we allow one another to sound through/within ourselves, whether in the form of song, word, sound or silence.

أن‭ ‬نصبح‭ ‬غرباء
مع باباك هاشمي-نزاد

ورشة‭ ‬العمل‭ ‬هذه‭ ‬محاولة‭ ‬لإرباك‭ ‬فهم‭ ‬المشاركات‭ ‬والمشاركين‭ ‬الآلي‭ ‬للتصرفّات‭ ‬المكشوفة‭ ‬التي‭ ‬تهيمن‭ ‬على‭ ‬التجربة‭ ‬الحضريّة‭. ‬تسعى‭ ‬الورشة‭ ‬لفحص‭ ‬الطريقة‭ ‬التي‭ ‬نلاحظ‭ ‬ونمثّل‭ ‬بيئتنا‭ ‬الحاليّة‭. ‬وعبر‭ ‬طرح‭ ‬التساؤلات‭ ‬فوق‭ ‬رؤوسنا،‭ ‬سنسأل‭: ‬هل‭ ‬يمكننا‭ ‬رؤية‭ ‬المدينة‭ ‬كما‭ ‬لو‭ ‬كنّا‭ ‬نراها‭ ‬للمرّة‭ ‬الأولى؟

Becoming Strangers
with Bahbak Hasehmi-Nezhad

The workshop will attempt to disrupt participants’ automatic perceptions of the overexposed acts and behaviours that govern urban experience. It seeks to recalibrate how we perceive and represent our immediate environments. By way of overarching query, it will ask: Can we see the city as if for the first time?

 

Advertisements