2015 Facilitators الميسرين

2015 Facilitators الميسرين

Failed Architecture
مارك مينجيان
يعمل مارك في الجغرافيا الحضريّة والهندسيّة، وهو مهتم تحديداً بالتفاعل بين البيئة المشيّدة وتغيّرات سياقاتها الاجتماعيّة- السياسيّة. درس مارك الجغرافيا الحضريّة، والاقتصاد وعلم الاجتماع في جامعة أمستردام. وهو جزء من Non-fiction (non-fiction.eu)، حيث يعمل كباحث وكاتب ومنسّق برامج. ممّا نشره مارك: كتاب “We Own the City”، وكتاب”Farming the City” (الكتابان عن طريق CITIES)، إضافة إلى مقالات في The Guardian وغيرها. ويعمل مارك في Failed Architecture، التي يساهم بإدارتها منذ العام 2010، كرئيس تحرير.

ميشيل فان إيرسيل
يعمل ميشيل في المجالات الحضريّة والتنسيق الفنّي في عدّة منصّات فنيّة وهندسيّة وتراثيّة متقاطعة. درس ميشيل الفنون والحضريّة في Erasmus University Rotterdam، وجامعة أمستردام و Humboldt-Universität في برلين. شارك مارك بتأسيس وكالة Non-fiction في أمستردام. وقام بتأسيس Failed Architecture العام 2010، ويعمل فيها كمسؤول عن العلاقات الخارجيّة والفعاليّات الثقافيّة.

رينيه بوير
رينيه باحث مستقل في الهندسة والحضريّة بأمستردام والقاهرة. وهو جزء من فريق Failed Architecture، وحصل مؤخّراً على زمالة كزائر في مؤسّسة القاهرة للفنون والعلوم. يركّز عمله على الممارسات الحضريّة الجذريّة، والحياة الآخرة للهندسة الحضريّة، والتجسيد الفنّي للبيئة المشيّدة. شارك رينيه في عدد من التجمّعات للبحث الحضري مثل، Citymined في برشلونة، وICAHD في رام الله والقدس، ودار النشر Archis/ Volume. حصل رينيه على درجة الماجستير في الدراسات الحضريّة من UrbanLab في University College، وقدّم أطروحة تخرّجه حول التأمّلات السينمائيّة حول التحولات الحضريّة في القاهرة ما بعد عصر مبارك.

Failed Architecture
Mark Minjian
Mark is an urban and architectural geographer who is interested in the interplay between the built environment and its (changing) sociopolitical contexts. He studied urban geographies, economics and sociology at the University of Amsterdam. Mark is part of Non-fiction – office for cultural innovation – (non-fiction.eu) and works as a researcher, writer and programmer. His publications include the books We Own the City and Farming the City (both with CITIES), and articles for The Guardian and other media. At Failed Architecture, which he has been co-running since 2010, Mark is editor in chief.

Michiel van Iersel 
Michiel is an urbanist and curator working at the intersection of the arts, architecture and heritage. He studied arts and urbanism at the Erasmus University Rotterdam, the University of Amsterdam and Berlin’s Humboldt-Universität. Michiel is co-founder of the Amsterdam-based interdisciplinary agency Non-fiction. He started Failed Architecture in 2010 and is responsible for FA’s external relationships and future activities.

René Boer
René works as an independent urban and architectural researcher in Amsterdam and Cairo. He is part of the Failed Architecture team and is currently a visiting fellow at the Cairo Institute for Liberal Arts and Sciences. His work focuses on among others grass root urban practices, architecture’s urban afterlife and artistic representations of the built environment. In the past, he has been associated with urban research collectives in among others Barcelona (Citymined) and Ramallah/Jerusalem (ICAHD) and architecture think tank and publishing house Archis/Volume. René holds a master degree in Urban Studies from University College London’s UrbanLab and graduated with a thesis on cinematic reflections on Cairo’s post-Mubarak urban transformations.

آسونسيون مولينوس-غوردو
ولدت العام 1979 في دي دويرو، بورغوس، إسبانيا. تعمل وتعيش بين مصر، عُمان وإسبانيا. تسائل مولينوس في ممارساتها الفنيّة الفئات التي تعرّف “الابتكار” في الخطاب السائد اليوم، مستكشفةً أشكال الهيمنة المختلفة في الاستفهامات الفكريّة من الحضريّة إلى الريف.

توظّف مولينوس الإنشاء الفنّي والتصوير الفوتوغرافي وأعمال الفيديو والصوت ووسائط فنيّة أخرى لمعاينة عالم الريف، مدفوعةً برغبة قويّة لتفهّم قيم وتعقيدات نتاجها الثقافي، إضافة إلى الأعباء التي تبقيها لا مرئيّة ومهمّشة- وغالباً ما يتم إهمالها كفولكور أو أساطير.

يركّز عمل مولينوس بشكل أساسي على الزراعة المعاصرة. متفهّمة إحصائيّات المزارع الصغيرة أو المتوسّطة لا كشخص ينتج طعاماً، لكن كوكيل ثقافي مسؤول عن إدامة المعرفة التقليديّة وتوليد خبرات جديدة للتكيّف مع التحديات الحاليّة. أنتجت الفنّانة أعمالاً تتأمّل في استعمال الأراضي، الهندسة المرتحلة، إضرابات المزارعين، البيروقراطيّة في المناطق، تحوّلات العمالة الريفيّة، التكنولوجيا الحيويّة، وتجارة الغذاء العالميّة.

حصلت آسونسيون على درجة البكالوريوس في الفنون من Universidad Complutense de Madrid، وهناك تابعت دراستها في درجة الماجستير بتخصّص نظريّة الفنون المعاصرة وممارساتها. حصلت على إقامات فنيّة في كل من Delfina Foundation، دارة الفنون، وThe Townhouse Gallery. عرضت أعمالها في عدد المعارض مثل: Arnolfini Art Centre، Matadero- Madrid، La Casa Encendida، Museo Patio Herreriano، CAB، Travesia Cuatro، Gallery، وLa Fabrica.

Asunción Molinos-Gordo 
B.1979, Aranda de Duero, Burgos, Spain. Lives and works between Egypt, Oman and Spain. In her practice, Molinos questions the categories that define “innovation” in mainstream discourses today, exploring the different forms of dominance in the intellectual enquire from the urban to the rural.

She employs installation, photography, video, sound and other media to examine the rural realm driven by a strong desire to understand the value and complexity of its cultural production, as well as the burdens that keeps it invisible and marginalized, often disregarded as folkloric or mythological.

The main focus of her work is contemporary peasantry. Her understating of the figure of the small or medium farmer is not merely as food producer but as cultural agent, responsible for both perpetuating traditional knowledge and for generating new expertise to meet current challenges. She has produced work reflecting on land usage, nomad architecture, farmers strikes, bureaucracy on territory, transformation of rural labour, biotechnology and global food trade.

Asunción obtained her B.F.A. from the Universidad Complutense de Madrid, where she also pursued her Master in Contemporary Art Theory and Practice. She has been granted the artist’s residency at the Delfina Foundation, Darat Al Funun and The Townhouse Gallery. Her work has been shown at venues including Arnolfini Art Centre, Matadero-Madrid, La Casa Encendida, Museo Patio Herreriano, CAB, Travesia Cuatro Gallery and La Fábrica.

Åbäke
Åbäke تجمّع فنّي يتكوّن من أربعة مصمّمين غرافيكيين: باتريك لاسي من بريطانيا، وكايسا ستوهل من السّويد، بينجامين رايختين وماكي سوزوكي من فرنسا. يتضمّن إنتاج التجمّع الفنّي ملصقات وتصاميم اسطوانات وأقراص موسيقيّة، وأثاث، وإنشاءات فنيّة في المعارض الفنيّة والمساحات العامّة. يركّز معظم إنتاج التجمّع على جوانب التصميم الاجتماعيّة، والقوّة التي يمكن للتعاون أن يمنحها للمشاريع. تتنوّع ممارسات أعضاء التجمّع الفنيّة من الغناء إلى الرسم والتصوير الفوتوغرافي والغناء والعزف في فرق موسيقيّة وتصميم الأثاث والتنسيق الفنّي وتصميم الأزيّاء وتنسيق الموسيقى والتعليم.

لا يصنع يوخن دن أعمالاً فنية، بل يستعمل ما يتواجد حوله وحولنا. يتعاطى يوخن مع الأشياء والمعلومات من الدرجة الأولى والثالثة، ويقوم بتفكيك الروابط واختراع الحركات التي تؤدي إلى انهيار خطابه. يوخن مهتم بالتعامل مع الأشياء والكلمات أكثر من معانيها أو تعريفاتها. إذ تعزز مداخلاته التعثر، والمصير، وسوء الفهم والفشل. لتنتج أشكالاً تشبه المظاهرات العلمية وتهدف إلى خلق مواد لينة.

عروضه الفنية ومظاهراته ومؤتمراته عرضت في مهرجانات منها Biennale de Lyon الحادي عشر، وPrintemps de Septembre في تولوز، و Nouveau Festival at Centre Pompidou، بالاضافة الى صالات عرض (Aanant&Zoo, Cortex Athletico, Crèvecoeur, Anne Barrault)  ومراكز فنية  (Hayward Gallery, Bétonsalon, la Ferme de Buisson, Mains d’ Œuvres).

ÅBÄKE (by Francesco Spampinato)

The first time Francesco Spampinato heard the word Åbäke dates back to 2002, associated with electronic music label Kitsuné, which is also a quintessential Parisienne fashion brand. In fact Kitsuné is just one galaxy – collateral and not even representative – of the Åbäke universe, a London-based design studio behind which lurk Patrick Lacey, Benjamin Reichen, Kajsa Ståhl and Maki Suzuki. Active since 2000, the Royal College of Art alumni count clients like the British Council and the Serpentine Gallery, and collaborations with fashion designers such as Hussein Chalayan and Maison Martin Margiela, artists such as Ryan Gander, Johanna Billing and Martino Gamper, and bands such as Air and Daft Punk.

As the term Åbäke suggests, however, the Swedish word for a large and cumbersome object, Francesco suspects that the group supports the burden of design on commission only to learn rules and conventions that is happy to deconstruct at other times. Åbäke, indeed, is also responsible for meta-design projects, independent, trans-disciplinary, strictly collective and often participatory: the dialogical digital platform for architecture Sexymachinery (2000-2008), the relational culinary events of Trattoria (2003), the publishing project Dent-De-Leone (2009), the propaganda for the imaginary Victoria & Alferd Museum (2010), and the spy agency Åffice Suzuki (2010).

For Åbäke constantly attracts the attention of the art world: most of its projects do not certainly meet criteria of functionality, but raise questions about how design conveys the forms of transmission of culture. Publications, curatorship, talks and workshops, indeed, are integral part of their activities. So when Spampinato invites the group to be part of his book on art collectives, Åbäke agrees to contribute if Francesco writes in exchange this biography, inserting himself, “so it isn’t authorless,” in third person, putting thereby in crisis the role of the critic and the conditions under which he normally associates intellectual values to cultural phenomena.

Jochen Dehn does not create works of art, instead he works with what already exists around him and around us. He interacts with objects and first to third hand information, deconstructing links, inventing the gestures that will make his own speech obsolete. He is interested in the use and handling of objects and words rather than in their meaning and definition. His interventions promote stumbling, fate, misunderstanding and failure. Their form is similar to scientific demonstrations. They aim to create soft matter.
His performances, demonstrations and conferences have been shown in festivals, including the 11th edition of the Biennale de Lyon, the Printemps de Septembre in Toulouse and the Nouveau Festival at Centre Pompidou, as well as in galleries (Aanant&Zoo, Cortex Athletico, Crèvecoeur, Anne Barrault) and art centers (Hayward Gallery, Bétonsalon, la Ferme de Buisson, Mains d’ Œuvres).

“أحمد أوغوت / “الجامعة الصامتة
أحمد أوغوت من مواليد دياربكير العام 1981 وهو مبادر اجتماعي/ ثقافي، ميسر، فنان، مفاوض ومحاضر. يقيم ويعمل في كل من اسطنبول وبرلين وأمستردام. يستخدم مجالات مختلفة في اعماله وقدم معارض فردية في مؤسسات عديدة منها: Forward! Van Abbemuseum Eindhoven (2015، وApparatuses of Subversion, Horst-Janssen-Museum, Oldenburg (2014, و(Blackwood Gallery, University of Toronto (2014، وStacion – Center for Contemporary Art Prishtina (2013، و(Künstlerhaus Stuttgart, Stuttgart (2012، و(SALT Beyoglu, Istanbul (2011، وThe MATRIX Program at the UC Berkeley Art Museum (2010، و(Künstlerhaus Bremen (2009، و(Kunsthalle Basel (2008. كما شارك في العديد من المعارض الجماعية منها 8th Shenzhen Sculpture Biennale (2014)، وPerforma 13، وThe Fifth Biennial of Visual Art Performance, New York (2013)، و7th Liverpool Biennial (2012)، و12th Istanbul Biennial (2011)، وTrickster Makes This World, Nam June Paik Art Center (2010)، وNew Museum Triennial, New York (2009) و5th Berlin Biennial for Contemporary Art, Berlin (2008). كما اسكتمل أوغوت عدداً من الإقامات الفنيّة مع Delfina Foundation and Tate Modern (2012)، وIASPIS, Sweden (2011) وRijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2007-2008). درّس في Dutch Art Institute, Netherlands (2012)، وFinnish Academy of Fine Arts, Finland (2011-2014)، وYildiz Teknik University, Turkey (2004-2006) وغيرهم. حاز أوغوت على جائزة Visible Award لـ”الجامعة الصامتة” العام 2013، الجائزة الخاصة من Generation Art Prize, Pinchuk Art Centre, Ukraine (2012)، و De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2011, Netherlands (2011) وKunstpreis Europas Zukunft, Museum of Contemporary Art, Germany (2010). شارك أوغوت بتمثيل دولة تركيا في بينالي فينيسا الخامس والثلاثين مع بانو شينيتوغلو العام 2009.

Ahmet Öğüt/The Silent University 
Ahmet Öğüt (born 1981 in Diyarbakır) is a socio-cultural initiator, mediator, artist, negotiator and lecturer, who lives and works in Istanbul, Berlin, and Amsterdam. Working across a variety of media, Öğüt’s institutional solo exhibitions include Forward! Van Abbemuseum Eindhoven (2015), Apparatuses of Subversion, Horst-Janssen-Museum, Oldenburg (2014), Blackwood Gallery, University of Toronto (2014), Stacion – Center for Contemporary Art Prishtina (2013), Künstlerhaus Stuttgart, Stuttgart (2012) SALT Beyoglu, Istanbul (2011), The MATRIX Program at the UC Berkeley Art Museum (2010), Künstlerhaus Bremen (2009) and Kunsthalle Basel (2008). He has also participated in numerous group exhibitions, including 8th Shenzhen Sculpture Biennale (2014), Performa 13, The Fifth Biennial of Visual Art Performance, New York (2013), 7th Liverpool Biennial (2012), 12th Istanbul Biennial (2011), Trickster Makes This World, Nam June Paik Art Center (2010), New Museum Triennial, New York (2009) and 5th Berlin Biennial for Contemporary Art, Berlin (2008). Ögüt has completed several residency programs such as Delfina Foundation and Tate Modern (2012), IASPIS, Sweden (2011), Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2007-2008). Has taught at the Dutch Art Institute, Netherlands (2012), Finnish Academy of Fine Arts, Finland (2011-2014), Yildiz Teknik University, Turkey (2004-2006), among others. Ögüt was awarded with the Visible Award for the Silent University (2013),  the special prize of the Future Generation Art Prize, Pinchuk Art Centre, Ukraine (2012), De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2011, Netherlands (2011), and Kunstpreis Europas Zukunft, Museum of Contemporary Art, Germany (2010). He co-represented Turkey at the 53rd Venice Biennale together with Banu Cennetoğlu (2009).

برسيلا غونزاغا
بريسيلا غونزاغا مصممة غرافيكية ومحررة وستعمل مع الفنانين المدعوين والمشاركين على توثيق المحادثات، والمشاريع، والفعاليات هذا العام. تدير بريسيلا دار النشر Editoria Aplicacao مع سيلفان كالين في مدينة ريسيفه شمال شرق البرازيل وهي دار متخصصة في التصميم الغرافيكي.

Priscila Gonzaga / Editora Aplicação 
Priscila Gonzaga is a graphic designer and editor. Together with Silvan Kälin she runs the publishing house Editora Aplicação, settled in Recife, in the brazilian northeast, dedicated to graphic arts.

مايكل راكويتز

Michael Rakowitz

Michael Rakowitz (b. 1973, New York) is an artist living and working in Chicago. In 1998 he initiated paraSITE, an ongoing project in which the artist custom builds inflatable shelters for homeless people that attach to the exterior outtake vents of a building’s heating, ventilation, or air conditioning system. His work has appeared in venues worldwide including dOCUMENTA (13), P.S.1, MoMA, MassMOCA, Castello di Rivoli, the 16th Biennale of Sydney, the 10th Istanbul Biennial, Sharjah Biennial 8, Tirana Biennale, National Design Triennial at the Cooper-Hewitt, and Transmediale 05. He has had solo exhibitions at Tate Modern in London, Lombard Freid Gallery in New York, Alberto Peola Arte Contemporanea in Torino, and Kunstraum Innsbruck. His public project, Return, was presented by Creative Time in New York in 2006. He is the recipient of a 2012 Tiffany Foundation Award; a 2008 Creative Capital Grant; a Sharjah Biennial Jury Award; a 2006 New York Foundation for the Arts Fellowship Grant in Architecture and Environmental Structures; the 2003 Dena Foundation Award, and the 2002 Design 21 Grand Prix from UNESCO. His work features in major private and public collections including the Museum of Modern Art, New York; Neue Galerie, Kassel, Germany; Museum of Contemporary Art, Chicago; Smart Museum of Art, Chicago; Van Abbemuseum, Endhoven, Netherlands; The British Museum; Kabul National Museum, Afghanistan; and UNESCO, Paris. His solo exhibition, The worst condition is to pass under a sword which is not one’s own was on view at Tate Modern in London in 2010. A new commission for SALT in Istanbul premiered in November 2011. Rakowitz was commissioned by Creative Time in 2011 for his project, Spoils, a culinary intervention at New York City’s Park Avenue restaurant that invited diners to eat off of plates looted from Saddam Huseein’s palaces. The project culminated in the repatriation of the former Iraqi President’s flatware to the Republic of Iraq at the behest of current Prime Minister Nuri Al Maliki on December 15, 2011—the date Coalition Forces left Iraq. Enemy Kitchen (2003-ongoing) is a food truck serving Iraqi food to Chicago’s hungry public, staffed by veterans of the Iraq War working under Iraqi refugee chefs. Another recent project, The Breakup, was first presented by Al Ma’mal Foundation for Contemporary Art in Jerusalem in October 2010, and was exhibited at Rhona Hoffman Gallery in Chicago in 2014. He is currently working on a new commission for the 14th Istanbul Biennial. Rakowitz is Professor of Art Theory and Practice at Northwestern University.

ياسر العمد
قام ياسر العمد بقيادة دورات في الخطابة، والتأليف، والأدب في جامعة تكساس في أوستن وجامعة ستانفورد. كما عمل بتحرير النصوص والتعليم على نطاق واسع، وحاليّاً: ينمّي هالة من الرجولة الخشنة والانفصال الأنيق من خلال مزجه الغريب للزراعة، والتنمية والبحث في المتاحف.

Yaser Al Amad 
Yaser Al Amad has taught rhetoric, composition, and literature courses at The University of Texas at Austin and Stanford University. He has edited and tutored widely, and currently cultivates an aura of rugged masculinity and chic detachment through an eclectic mix of farming, development, and museological research.